Blogtour: Sahana – Ruby Coene

Sahana van Ruby Coene gaat over de zestienjarige Nyah, die slechts twee keer per jaar de zon ziet. De rest van de tijd verblijft ze onder de grond, waar ze werkt voor een van de Grote Families van Nieuw-Europa. ’s Nachts wordt ze geplaagd door gruwelijke dromen over de buitenwereld: ze weet bijna zeker dat ze daar eerder is geweest… Voordat ze de kans krijgt om de betekenis van haar dromen te achterhalen, wordt ze verkocht aan de erfgenaam van de meest beruchte Grote Familie. Ontsnappen lijkt onmogelijk, maar ze heeft geen andere keuze: ze moet de waarheid achterhalen over haar verleden en de rol die ze speelt in Nieuw-Europa.

Nieuw-Europa

Sahana speelt zich af in een postapocalyptische wereld. Na de Laatste Oorlog zijn onder de ruïnes van oude wereldsteden Zeven Grote Huizen herrezen. De Zeven Families hebben beloofd de vrede te bewaren. In praktijk betekent dit dat de bevolking onderdrukt en uitgebuit wordt. Het is dus een grimmige setting waartegen het verhaal van Nyah zich afspeelt. Langzaam maar zeker wordt duidelijk hoe de naoorlogse wereld is ontstaan. Dat proces voelt heel natuurlijk: door de terloopse verwijzing naar de straling bovengronds, de geavanceerde technologie en het noemen van verboden boeken wordt er veel gesuggereerd over de setting zónder te loredumpen. De wereldbouw is één van Sahana’s sterke punten.

Verandering van spijs…

‘… doet eten,’ luidt het gezegde doorgaans. Toch is dat op Sahana helaas niet van toepassing. Ik vind het persoonlijk heel jammer dat de omgeving en personages voortdurend veranderen. Het verhaal begint in Nyah’s woon- en werkomgeving, waar haar ouders en beste vriendin een belangrijke rol spelen. Snel maakt deze setting plaats voor één van de Grote Huizen, want Nyah wordt verkocht aan de erfgenaam van het betreffende huis. Daar nemen andere personages de rollen van bondgenoot, beste vriendin of antagonist over. Zo gebeurt dit een paar keer. Het is leuk om als lezer samen met Nyah de wereld te ontdekken, maar het heeft ook een groot nadeel: er is weinig gelegenheid voor Nyah (of voor de lezer) om een band te ontwikkelen met de andere personages. Dat is een gemiste kans.

Nuchtere Nyah: een YA-heldin

Gelukkig leren we Nyah zelf wel kennen. Ze is lekker nuchter. Dat geeft lucht aan het grimmige verhaal: “Kots is kots,” zegt ze als haar ouders ervan opkijken dat ze heeft schoongemaakt bij een Grote Familie. “In het Grote Huis stinkt het net zo erg als hier.” Nyah is dapper en idealistisch: een echte YA-heldin.

De Hongerspelen, Game of Thrones en The Handmaid’s Tale

Regelmatig doet Sahana denken aan De Hongerspelen: beide zijn Young Adults die zich afspelen in een dystopische setting (de associatie met de bunkers in Spotgaai kwam snel bovendrijven) en die een corrupte regering als belangrijk thema hebben. Ook zit er een vleugje Handmaid’s Tale in. Een onvermijdelijke vergelijking is die met Game of Thrones, vanwege de Grote Huizen. Inhoudelijk zijn er weinig overeenkomsten, behalve misschien de gruwelijkheden die af en toe ineens naar voren komen in Sahana. Dat geeft het geheel een duister tintje.

Sahana is al met al een leuke dystopische YA van eigen bodem, zeer geschikt als leesvoer voor tussendoor.

Getagd , , , , ,