Mini-recensies #01

Het is vakantie! Voor mij staat dat gelijk aan eindeloos lezen. Hoewel ik papieren boeken het fijnst vind, kan ik ook dagen verdwijnen in mijn e-reader (lees: de e-reader van mijn vriend die ik heb geclaimd). Het grootste voordeel daarvan? Met een paar drukken op de knop heb je zo een nieuw boek in huis. Een voordeel (voor mij) en een nadeel (voor mijn bankrekening) tegelijkertijd. Het is iets te makkelijk om e-books aan te schaffen, zo bleek deze maand wel weer. Ik kocht en las een stapel digitale boeken, waarvan ik er een paar wil delen.

Spoiler Alert, Olivia Dade

Spoiler Alert gaat over April, een geologe die in haar vrije tijd fanfiction schrijft over haar favoriete serie en aan cosplay doet. Dat deel van zichzelf heeft ze nooit durven laten zien, tot ze van baan wisselt. Dat is het moment om aan de wereld te laten weten wie ze is, besluit ze. Tussen de nare reacties over haar plus-size valt een positieve reactie op: één van de acteurs uit haar favoriete serie vraagt haar mee uit. Ze weten dan nog niet van elkaar dat ze al jaren samen fanfiction schrijven…

Wat een heerlijk boek is dit! Ja, de plot is voorspelbaar en over the top. Ja, het is zoetsappig en cliché. Maar ik heb van elke pagina genoten. Ik houd van het fandom dat centraal staat in Spoiler Alert (spoiler: de fictieve serie God of the Gates gaat over Aeneas). Ik houd van April, die slim, gevat en grappig is. Ik houd van Marcus, die veel meer blijkt te zijn dan de oppervlakkige acteur die hij van de buitenkant lijkt. De stukken fanfiction en script (af en toe hilarisch slecht) tussen de hoofdstukken door maken het boek compleet. Eén van de leukste boeken die ik dit jaar heb gelezen en absoluut een nieuwe favoriet.

Clownsnacht, Daniëlle Bakhuis

De vijftienjarige Fara moet op een vrijdagavond oppassen in een groot, vrijstaand huis. Voel je hem al aankomen? Een dode kraai op het trapje naast de voordeur, opgezette vogels in de hal, het litteken op de wang van mevrouw Zuiderduin en als klap op de vuurpijl een levensecht standbeeld van een horrorclown: dit boek bevat alle ingrediënten voor een slapeloze nacht.

Jeugdhorror? Oh, dat kan ik nog wel aan. Dacht ik. Een beetje spanning kan ik wel hebben. Maar wauw, dit boek heeft meer indruk gemaakt dan ik van tevoren had gedacht. Clownsnacht is een kort boek dat je in één adem uitleest. Het is dus niet gek dat de nodige diepgang wat betreft de karakters ontbreekt. Toch kun je je goed inleven in hoofdpersoon Fara. Als zij over haar schouder kijkt, wil je met haar meekijken. En haar angsten? Die voel je zelf ook. Wat een actie, wat een spanning. De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, tot het verschrikkelijke einde. Achteraf voelt de grote hoeveelheid urban legends die in het verhaal zijn verwerkt een beetje rommelig, maar tijdens het lezen heb ik daar geen moment bij stilgestaan. Een aanrader voor de horrorfan!

Alles op het spel, Tamara Haagmans

Na een lange periode van ziekte lijken Lily’s dromen eindelijk uit te komen: ze wordt gekozen om te dansen in een videoclip. Daar ontmoet ze Jim, met wie ze al snel een hechte band vormt. Als Lily zich na een tijdje steeds slechter gaat voelen, komt ze voor een moeilijke keuze te staan: zet ze alles op het spel om haar hart te volgen?

Nadat ik het korte verhaal ‘De kreeft’ van Tamara Haagmans had gelezen (die krijg je cadeau als je je inschrijft voor de roman-nieuwsbrief van Luitingh-Sijthoff), was ik nieuwsgierig naar haar andere boeken. Na Alles op het spel ben ik volledig overtuigd van deze schrijfster en wil ik alles van haar lezen. Wat is dit een emotionele rollercoaster! Het is grappig en ontroerend. Ik heb gelachen en gehuild. Het is zo’n boek waar je echt even van moet bijkomen. Een tragisch en prachtig verhaal.

Getagd , , , , , , , , ,