boeken

Mijn eerste luisterboek

 ‘Ik zeg eerlijk, u kunt zo ASMR-video’s opnemen,’ schreef een mentorleerling in de groepsapp. Ik had net een video gedeeld waarin ik uitleg geef over het bijvoeglijk naamwoord in het Grieks, bij wijze van corona-experiment. De meeste leerlingen waren enthousiast. Dat zijn een paar van de weinige voordelen van lesgeven in coronatijd: ik heb kunnen experimenteren met instructievideo’s, wat ik een leuke toevoeging vind aan mijn onderwijs (al kost het wel een hoop tijd); en ik hoef tijdens mijn online lessen niet telkens mijn stem te verheffen om boven een groep luidruchtige pubers uit te komen, maar kan zonder al te veel volume in mijn microfoon praten. Als ik rustiger en zachter praat, klinkt mijn stem aangenamer. Dat was mijn leerlingen dus opgevallen. Ook een collega zei het tijdens een cursus op school: ‘Je hebt echt zo’n fijne stem!’

Heel toevallig kwam ik een paar weken later een oproep tegen van Dedicon, een organisatie ‘die gespecialiseerd is in het toegankelijk maken van (school)boeken, kranten, tijdschriften, bladmuziek en andere informatie in alternatieve leesvormen voor mensen met een leesbeperking’. Ze zochten Onzichtbare Helden: vrijwilligers om boeken en tijdschriften in te spreken. Ik moest denken aan de opmerkingen van mijn leerlingen en collega en werd enthousiast. Het zouden twee vliegen in één klap zijn: iets kunnen betekenen voor de wereld en tegelijkertijd ervaring opdoen met stemacteren. Ik stuurde een demo en werd uitgenodigd voor een auditie, die helaas niet is doorgegaan vanwege corona.

Niet veel later kreeg ik een tweede kans: uitgeverij Godijn Publishing zocht stemacteurs met een eigen studio voor het inspreken van luisterboeken. Ik was natuurlijk nog geen stemacteur, maar dat zou ik wel kunnen worden, dacht ik. Met die thuisstudio zou het wel goed komen: mijn vriend speelt piano en ongeveer alle soorten gitaar, componeert en arrangeert af en toe muziekstukken voor kleine theaterproducties en heeft ook wel wat werk gedaan als geluidstechnicus. Mixer en microfoon: check. De juiste programma’s om audio op te nemen en de nodige kennis om daar ook daadwerkelijk iets mee te kunnen: check. Dan nog een stille kamer, en meer heb je eigenlijk niet nodig.

In mijn mail legde ik uit dat ik nog nooit eerder een luisterboek had ingesproken, maar het wel graag wilde proberen. Ik kreeg een fragment toegestuurd van een new adult fantasy, Dertig dagen om te falen, dat ik zou opsturen ter beoordeling. De achterflaptekst maakte me een beetje nerveus: er lag wel heel veel nadruk op de knappe looks en het sexy lichaam van de buurman. Zou ik Fifty Shades of Grey 2.0 gaan inspreken? Beetje gênant als collega’s dat zouden luisteren, of – nog erger – leerlingen! Mijn zorgen waren onnodig, want ze vonden mijn stem geschikter voor een ander boek.

Ik kreeg een contract voor Vergiskind van Lammy Vriesinga. De roman gaat over een aantal mensen wier leven compleet op zijn kop wordt gezet als een baby te vondeling wordt gelegd in het park – geen Fifty Shades-perikelen, dus. Een handtekening later ontving ik het manuscript en kon ik beginnen met inspreken.

Inmiddels, een paar maanden later, heb ik mijn eerste luisterboek ingeleverd en heel wat wijze lessen geleerd. Het woord ‘tuinmeubilair’ is best lastig uit te spreken, bijvoorbeeld. Ik moet leren om langzamer te praten. Een thuisstudio hoeft niet zo indrukwekkend te zijn als je misschien denkt. Ik heb er ook een aantal nieuwe skills bij: ik weet hoe ik een mixer en microfoon moet aansluiten en instellen en ik kan aardig omgaan met Reaper, het audiobewerkingssysteem dat ik heb gebruikt bij het inspreken.

Het is mijn eerste luisterboek, dus het zal niet mijn beste zijn, denk ik. Er valt nog heel veel te leren. Hoe geef je personages een eigen stem, zonder daarbij te overdrijven? Het is geen hoorspel, dus je wilt de personages geen stemmetjes geven, maar je wilt wel dat de personages van elkaar te onderscheiden zijn. En hoe geef je dialoogwisselingen duidelijk weer? De luisteraar ziet geen interpunctie, dus moet je daar heel duidelijk in zijn. Het kost een hoop tijd om een boek in te spreken, maar het is een hele leuke uitdaging.

Al met al een hele leerzame ervaring dus! Het is nu afwachten tot de laatste technische aanpassingen doorgevoerd zijn. Dan komt het luisterboek online! In de webshop van Godijn Publishing, natuurlijk, maar ook op abonnementsdiensten zoals Storytel. Ik houd jullie op de hoogte. So excited!

Wil je meer weten over mijn ervaring met stemacteren? Stel gerust je vragen hieronder!

Tagged , , , , ,

About Kirsten

Kirsten | Kers | twentysomething | docent | classica | bookdragon | amateur-musicalactrice | schakelbrommerrijder | chocoladeliefhebber | Dungeons and Dragons-nerd | kattenmens | fan van lijstjes | controlfreak |
View all posts by Kirsten →

4 thoughts on “Mijn eerste luisterboek

  1. Ik word hier altijd zo blij 😁 van als ik een happy cherry berichtje krijg. Superleuk weer. En ik wil het boek wel beluisteren hoor als hij er staat. Leuk, ben nieuwsgierig. Mees heeft hier ook zijn aandeel aan, door de opname studio😃. Top!

  2. Pingback: Augustus: DIY

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *