Wrap Up & TBR augustus 2020

Juli en augustus zijn perfecte maanden om mijn To be read af te werken, heb ik gemerkt. Op alle mogelijke manieren heb ik gelezen: op mijn balkon (waar ik levend verbrandde), op de galerij (waar het gelukkig koeler was), op het strand, met een ijsje, voor de ventilator of een combinatie daarvan. In juli las ik dertien boeken en ik augustus deed ik dat nog eens dunnetjes over – met een heel klein schepje erbovenop, want ik heb een stapel van maar liefst veertien boeken weggewerkt (de boeken op deze lijst vanaf Op gevoel tot en met Verslingerd). Hieronder vind je mijn favorieten, de tegenvaller van de maand en mijn TBR voor september.

Favoriet: Onbreekbaar

Vorige maand schreef ik al dat ik Lisette Jonkman heb herontdekt. Wat kan zij heerlijk schrijven! Verkikkerd, Verslingerd en Verknocht zijn fantastische feelgoods. De personages zijn fijn, de schrijfstijl is fijn, de plot is fijn. Fijn fijn fijn. Afgelopen maand verscheen het laatste deel van de Onbreekbaar-serie, een trilogie over Ferdi en Abby uit Verkikkerd. Feest, dus! Ik heb alle delen in sneltreinvaart uitgelezen. De serie is minstens net zo goed als Verkikkerd: de balans tussen hilarische humor en Serieuze Thema’s is perfect. Eerst rol je van de bank van het lachen en na de volgende bladzijde zijn je tissues ineens op omdat je een heel zwembad bij elkaar hebt gehuild. Ik vond elke pagina geweldig.

Nostalgie: Midnight Sun

Je kunt veel zeggen over Twilight, maar het heeft in ieder geval een hoop betekend voor de opkomst van Young Adult als genre. Daar mag ik Stephenie Meyer dankbaar voor zijn, want YA blijft één van mijn favoriete genres (al val ik officieel niet echt meer in de leeftijdscategorie). Augustus stond voor veel Twilightfans (of ex-Twilightfans) in het teken van Midnight Sun. Het langverwachte deel van de serie, waarin het eerste deel wordt verteld vanuit het perspectief van Edward, verscheen na twaalf jaar eindelijk.

Niet geheel onverwacht trof ik het boek (een een heleboel goodies) aan in de mystery boekenbox van AnderWereld. Het heeft mijn verwachtingen niet overtroffen, maar is desondanks een leuke aanvulling op de serie (lees hier mijn volledige recensie). Maar bovenal: de nostalgie! Het was echt leuk om weer even terug te zijn in de bovennatuurlijke wereld van Bella en Edward.

Tegenvaller: The Dysasters

P.C. Cast en Kristin Cast zijn de auteurs van de bekende Het huis van de nacht-serie. Hoewel ik moet zeggen dat de serie met elk boek slechter werd (en eerlijk is eerlijk, ook met het eerste deel was al een aantal dingen mis), heb ik hem wel met plezier gelezen. Tuurlijk, Zoey is een special snowflake (en bovendien nogal losbandig). ‘Uitgemolken’ krijgt een nieuwe betekenis. Toch hebben de auteurs ook dingen goed gedaan. De rol die mythologie en hekserij in het boek spelen vind ik bijvoorbeeld heel tof.

Bij The Dysasters is dat helaas niet het geval. Ik heb lang nagedacht, maar kan echt geen enkel positief punt noemen. Het verhaal springt van de hak op de tak, een hoop elementen die best essentieel zijn voor de plot lijken niet goed uitgewerkt en expositional dialogue krijgt een nieuwe betekenis (de auteurs verdienen een medaille in de categorie ‘meest onnatuurlijke infodump in dialogen’). Als dialogen niet gebruikt worden voor een infodump, dienen ze als uitlaatklep voor de woede-uitbarstingen van de personages. Dat wordt op een gegeven moment erg vermoeiend. Een misser, dus.

Eervolle vermelding: Geekerella

In juli las ik Cinder en Ella, mijn favoriete boek van die maand. Snel daarna leende ik ook Fangirl en Geekerella, die beide eenzelfde soort verhaal beloofden. Fangirl was uiteindelijk een ander boek dan ik me had voorgesteld, maar Geekerella was precies waar ik naar zocht: nog een romantische Cinderella story met een geeky twist. Het kon natuurlijk al niet meer misgaan toen op een van de eerste pagina’s een starship werd geïntroduceerd met de naam Prospero: ook de naam van het vliegende schip van mijn Dungeons and Dragons-party! Een aanrader.

TBR september

Helaas liggen er geen eindeloze zomerdagen meer in het verschiet, waarop ik uren achter elkaar ongestoord kan lezen in het zonnetje. De vakantie is voorbij, dus begint het echte leven weer… Mijn TBR is daarom niet zo lang als vorige maand, maar deze boeken staan in ieder geval op de planning:

• Ik ben ein-de-lijk begonnen in The Fellowship of the Ring en het is fantastisch!
  • Zwarte zomer is een recensie-exemplaar van Chicklit. Het klinkt als een spannende thriller, dus ik ben heel benieuwd!
  • Als VIP-reader voor de leesclub van Chicklit mag ik De ademdief lezen. Ik heb het boek vandaag binnengekregen en de kaft heeft me in ieder geval al overtuigd. De komende weken deel ik mijn ervaringen met de andere VIP-readers in de Facebookgroep van de leesclub. Zin in!
  • Embrace your weird. Maar nu écht. Vorige maand heb ik hem niet gelezen, omdat het boek wat meer aandacht vereist dan het gemiddelde boek. Er staan namelijk opdrachten in waar je even voor moet gaan zitten. Deze maand wil ik daar (in tegenstelling tot vorige maand) de tijd voor nemen.

Welke boek heb jij gelezen in augustus?

Getagd , , ,