Wrap Up, TBR & leesdoelenupdate september 2020

De zomer(vakantie) is voorbij en de scholen zijn weer begonnen. Terwijl mijn stapel met nog na te kijken proefwerken slinkt, groeit mijn oneindige TBR. In juli en augustus las ik met gemak tien boeken per maand. In september is het me nauwelijks gelukt om tot de helft van dat aantal te komen. Ik heb twee boeken gerecenseerd voor Chicklit.nl (Geluk komt in de zomer en Zwarte zomer), mocht De Ademdief lezen als VIP-reader voor de Chicklit.nl Leesclub en ontving van Jen Minkman een recensie-exemplaar van haar boek Stilte in de storm. Ik ben nog bezig in The fellowship of the ring en Embrace your weird.

Favoriet: Embrace your weird

In mijn vorige post schreef ik uitgebreid over Embrace your weird. Ik heb het boek nog niet uitgelezen (nog vijftig pagina’s), maar weet al helemaal zeker: dit is mijn favoriet van september. Welk ander boek geeft je de opdracht om erin te tekenen, ezelsoren te maken, pagina’s uit te scheuren en te verbranden? (Oké, je hebt natuurlijk Wreck this journal – ook een aanrader, trouwens. Maar dat bestaat uitsluitend uit opdrachten en is dan ook meer een journal dan een leesboek.)

In Embrace your weird worden theorieën over (het nut van) creativiteit afgewisseld met persoonlijke anekdotes van Felicia Day en opdrachten die je zelf kunt doen om je creativiteit de vrije loop te laten. Die opdrachten bestaan niet alleen maar uit grappige writing prompts of knutselopdrachten, maar zijn ook bedoeld om jezelf beter te leren kennen. Op creatief vlak, weliswaar, maar zelfs dat wordt af en toe nog behoorlijk confronterend. Want welke barrières werp je voor jezelf op tijdens creatieve processen? (Hallo perfectionisme.) En hoe kun je daar afscheid van nemen? Voor iedereen die meer wil weten over creativiteit en/of zijn eigen creativiteit wil (her)ontdekken is dit een echte aanrader.

Ontdekking: Jen Minkman

Via de Chicklit.nl Leesclub kwam ik in contact met Jen Minkman, de eigenaar van uitgeverij Dutch Venture Publishing en auteur van een aantal YA-boeken. Ik kende haar werk nog niet, maar was daar wel heel nieuwsgierig naar. Toen ze op Facebook liet weten dat ze nog een aantal recensie-exemplaren had van haar boek Stilte in de storm reageerde ik dus meteen. Conclusie: het is een aanrader!

Stilte in de storm gaat over Ivy, die met haar beste vriendin Grace het reservaat van de Hopi-indianen bezoekt voor een maatschappelijk project: ze brengen er twee weken door om afval te rapen. In het eeuwenoude dorp Walpi wacht hen echter niet alleen een vuilnisbelt. ’s Nachts wordt Ivy geplaagd door vreemde dromen. Al snel ontdekken ze dat de katsinam, de natuurgeesten die in de Hopicultuur een belangrijke rol spelen, niet slechts een mythe zijn. Waarom proberen ze Ivy te bereiken? En wat heeft Tyler, een aantrekkelijke, jonge Hopi daarmee te maken?

In eerste instantie wilde ik het boek graag lezen vanwege de setting. Geef me een interessante cultuur met toffe mythen en het kan eigenlijk al niet meer misgaan. In Stilte in de storm werd ik meteen meegesleept door de mysterieuze katsinam (meervoud van katsina, natuurgeest). De setting is niet het enige waardoor het boek zo aanspreekt. Jen Minkman heeft een vlotte schrijfstijl en de dialogen komen heel natuurlijk over. Het taalgebruik past precies bij de personages en doelgroep. Daardoor leest het heerlijk weg. Het tempo van het boek klopt, de spanning wordt afgewisseld met de nodige humor en het einde is precies waar je op hoopt. Ik pak zeker nog eens een van haar boeken op!

Leesdoelenupdate

In juni (beter laat dan nooit) stelde ik een aantal leesdoelen op. Inmiddels kan ik er al een aantal afstrepen:

Doe mee aan de Hebban Reading Challenge en lees dit jaar 50 boeken. [68/50]

Ik had eigenlijk geen idee hoeveel boeken ik per jaar las, maar laat ik er maar met vijftig beginnen, dacht ik. Tja. Daar zit ik inmiddels ver overheen. Mijn nieuwe doel: 75 boeken.

Lees een (voor mij nieuw) boek van één van mijn favoriete auteurs.

Lisette Jonkman is voor mij de onbetwiste Nederlandse Chicklit-koningin. (Volgens mij heb ik haar wel eens genoemd. Hier, geloof ik. En hier. Had ik al gezegd dat ik fan ben?) In juni herontdekte ik de Verkikkerd-serie en ik kon dan ook niet wachten om de Onbreekbaar-serie te lezen, waarvan het laatste deel in augustus verscheen. Ook dat zijn heerlijke boeken.

Herlees een boek uit je jeugd.

Artemis Fowl van Eoin Colfer is briljant (ik durf de verfilming niet te kijken), maar ik kan me herinneren dat ik Airman misschien nog wel beter vond. Het is een historische sciencefiction avonturenroman (thanks, Wikipedia) over Conor Broekhart, die er als kind al van droomde om te kunnen vliegen. Als hij vals beschuldigd wordt van de moord op de koning, komt hij terecht in de gevangenis van Klein-Saltee. Er is maar één manier om te ontsnappen: door de lucht.

Toen ik het bij de bieb haalde om te herlezen vroeg ik me af of ik een grote fout beging. Wat als het boek enorm zou tegenvallen? Mijn angsten waren ongegrond. Als kind vond ik het boek geweldig en dat vind ik nu nog steeds. Het is een mooi verhaal dat zich afspeelt in een bijna magische setting. (Dat Conor wat kenmerken vertoont van een special snowflake doet daar wat mij betreft niets aan af, maar dat is misschien jeugdsentiment.)

Lees 5 boeken die zijn aangeraden door vrienden.

Ik kan inmiddels één boek van dit lijstje afstrepen: Twintig regels liefde. Man, wat een tranentrekker. Vooral de intermezzo’s, de korte brieven tussen de hoofdverhaallijn door, zijn heel knap geschreven. In één of twee pagina’s wordt een heel leven beschreven door personages die heel echt voelen. En de kat. Ik houd van de kat.

TBR oktober

• Ik wil The Fellowship of the ring uitlezen.
  • Embrace your weird.
  • Voor Chicklit.nl lees ik Set fire to the gods van Sara Raasch en Kristen Simmons. Het wordt beschreven als een mix tussen Avatar: the last airbender (altijd goed!) en Gladiator. Dat klinkt als een interessante combinatie, dus ik ben benieuwd!
  • Er staat nog iets leuks op de planning, maar die update volgt binnenkort…
Getagd , , , , , ,

1 gedachte over “Wrap Up, TBR & leesdoelenupdate september 2020