Dungeons and Dragons is leuk, daar hoefde Kirsten mij al niet meer van te overtuigen. De voordelen die ze noemt in haar blogpost zijn overduidelijk en heb ik ook zelf ervaren. In dit artikel kijk ik op een andere manier naar het probleem dat ze aanstipt in haar post over het levensbelang van Dungeons and Dragons: mensen spelen minder. Volgens mij ligt het probleem niet bij het feit dat mensen niet wíllen spelen, maar dat ze niet weten hoe ze moeten beginnen. Hoe speel je in godsnaam D&D?
Wie ben jij?!
Laat ik me eerst even voorstellen: ik ben Mees, de vriend van Kirsten. Dat is eigenlijk alles wat je hoeft te weten (oké, oké, als je per se meer wilt: ik ben een D&D/muziek/ICT/electronica/motor/game-nerd en sinds kort parttime blogadviseur). Het is mijn schuld dat we überhaupt ooit aan D&D begonnen zijn.
Sinds ik klein(er) ben verzin ik verhalen, dus toen ik Critical Role tegenkwam en begreep dat je je eigen hersenspinselen tot leven kon laten komen was ik direct verkocht. Na de nodige subtiele en minder subtiele hints kreeg ik het voor elkaar: ik kocht mijn eerste set dice en we speelden met Kirsten en haar zusje onze eerste eigen sessie, met mij als DM. Dat is daarna geëscaleerd. Inmiddels heb ik meer dan 400 uur DM-ervaring opgebouwd, verdeeld over meer dan 100 sessies met meer dan 20 mensen, waarvan de meesten voor het eerst speelden. Dat is dan ook de reden dat ik de vraag uit de intro durf te beantwoorden: hoe speel je in godsnaam D&D? (Het is dus niet alleen maar wel voornamelijk overmoed.)
De ingrediënten
Er zijn allerlei versies van D&D (en zelfs nog veel meer coole tabletop roleplaying games), maar voor deze blogpost gaan we even uit van 5e editie D&D. Dit is de meest recente editie op het moment van schrijven en wordt het meeste gespeeld. Om te beginnen heb je eigenlijk maar 5 dingen nodig:
- Vrienden, 2-4 stuks (minder gaat niet echt, meer is een uitdaging voor iedereens concentratie);
- De regels (basiseditie is hier gratis te downloaden);
- Een set dobbelstenen (kan ook digitaal, er zijn goede gratis apps beschikbaar zoals deze);
- Een blok van 3-5 uur vrije tijd;
- Een avontuur (ofwel zelfgeschreven, ofwel te downloaden. Persoonlijk raad ik dit gratis level 1 avontuur aan).
Het fijne is dat dit hele lijstje gratis is als je wilt. Natuurlijk kan je meteen de boeken kopen en een verzameling dice beginnen, maar als je iets voor de eerste keer probeert moet het niet gelijk te duur worden. Die dobbelsteenobsessie komt later wel. (Ahum.)
Als je de optie hebt om er een klein beetje geld aan te besteden dan kan ik de D&D Essentials Kit aanraden. Voor €23 heb je dobbelstenen, basisregels en een goed geschreven avontuur dat je zeker een paar avonden vermaak oplevert. Dit avontuur is bovendien bedoeld om je de regels te leren. Als je met een paar vrienden de prijs deelt is dat goedkoper dan een avondje naar de film.
Maak spelers van je vrienden
Het lastigste onderdeel van de lijst kunnen vaak je medespelers zijn. Misschien denk je dat niemand van je vrienden dit wil proberen. Maar dit is het moment om te profiteren van de mainstream status die nerdcultuur de afgelopen tien jaar heeft gekregen. Meer mensen dan ooit tevoren zijn geïnteresseerd in D&D, dus probeer het gewoon: vraag je collega’s, vrienden, vage kennissen of familie. De kans is groot dat je voor je het weet een party bij elkaar hebt. Lukt dit niet, dan is dit het moment om de kop van deze paragraaf om te draaien: maak van andere spelers je vrienden. We leven in een tijd van ongelofelijke digitale mogelijkheden. Je kan met mensen over de hele wereld spelen, wie weet sluit je met een stel vreemdelingen van het internet wel een hechte vriendschap.
Het DM-probleem
Als je eenmaal een groep bij elkaar hebt is er vaak één probleem: Wie DM’t? De Dungeon Master (DM) leidt het spel en bestuurt de wereld rondom de spelers. Spelers zijn meestal makkelijker te vinden: veel mensen willen best een keertje een avond een spel proberen. De extra voorbereiding en inzet die nodig is voor de rol van DM kan helaas net de horde zijn die voorkomt dat mensen het proberen. In de praktijk (zo ook bij mij) is het vaak zo dat degene die de party bij elkaar brengt DM’t. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat je het voor altijd doet, want in sommige groepen zijn er mensen die het graag van je overnemen. Maar laat ik kort uitleggen waarom DM’en helemaal niet zo erg is als sommige mensen denken.
Oké, je bent meer tijd bezig met voorbereiding, dat valt niet te ontkennen. Wat ik echter graag tegenspreek is hoe ‘eng’ het is. Als het goed is zijn je spelers een kleine groep bekenden, geen grote klas vol pubers waarvoor je vroeger vast wel eens een presentatie hebt gehouden. Onthoud als DM: je spelers willen je graag helpen om zo ook hun eigen plezier te verhogen. Je spelers hebben er niks aan als ze jou onderuit halen, dat is ook niet leuk voor hen. Elk van je spelers is als het goed is een supporter.
De voordelen van de rol van DM zijn enorm: je kan, in tegenstelling tot je spelers, altijd verder werken aan je spel. Waar je spelers moeten wachten tot de volgende avond D&D kan jij er ondertussen aan werken wanneer je wilt. Onder de douche, in bed, in die kleine pauze op je werk, elk moment dat je even zin hebt kan je je creativiteit kwijt. Verder heb je oneindige kracht over de wereld: als jij iets besluit dan is het zo. Natuurlijk is dat ook een verantwoording, maar de enorme creatieve tevredenheid die je uit deze hobby kan halen is het wat mij betreft meer dan waard. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je beter leert spreken voor een groep, betere groep management skills krijgt en dat je leert omgaan met grote hoeveelheden informatie (campaigns).
Alle begin is moeilijk
Natuurlijk is het aan het begin moeilijk. Er valt veel te leren als je dit spel wilt spelen. Hoe werken de dobbelstenen? Hoe werken checks? De DM heeft mogelijk nog meer regels om te leren (nog een reden om met de gratis basisregels te beginnen), en wanneer je eigen verhalen wilt gaan schrijven kan je een complete studie maken van je hobby. Dit is dan ook wat ik heb gedaan. Ik weet zeker dat mijn eerste avonturen afschuwelijk cliché waren (en soms zijn ze dat nog), maar door alle ervaring en het bestuderen van blogs heb ik in de afgelopen jaren veel bijgeleerd over verhaalstructuur, spelregels en schrijven. Hoe componeer je een spannende sessie, een avontuur of zelfs een hele campaign?
Realiseer je dat dit alleen maar de invalshoek is die ik heb gekozen. Mijn focus kwam op storytelling te liggen, maar sommigen duiken helemaal in de worldbuilding en maken de meest fantastische werelden. (Mijn eigen wereld, genaamd Darmandos, is relatief saai en standaard fantasy op wat details na.) Als DM, meer nog dan als speler, kan je uit D&D halen wat je wilt en wat bij je groep past. Ongeacht of je nu speelt of DM’t, mijn advies blijft:
Probeer het gewoon
Raap een groep van kennissen, vrienden en familie bij elkaar, download de pdf met regels, installeer die dobbelsteen-app en probeer het gewoon. Het kost je hooguit een avond en het is gegarandeerd leuk.
Lijkt het jou ook leuk om D&D te proberen, of heb je andere vragen aan mij of Kirsten? Stel ze hieronder in de reacties!
1 gedachte over “Speel meer D&D. Ja maar, hoe dan? [gastblog Mees]”