populair-wetenschappelijk

Waarom motiverende clichés echt kunnen motiveren

Bron.

Dit is er eentje in de categorie influencer: inspirerende quotes. Ook op mijn tijdlijn komen ze regelmatig voorbij, vaak voorzien van de nodige hashtags en al dan niet met een zonsondergang afgebeeld op de achtergrond. Als tiener verzamelde ik mijn favoriete inspirerende quotes in een boekje, naast mijn lijsten met Day Zero-doelen, favoriete zomerhits en honderd dingen waar ik blij van word. (Ik was, ben en blijf een lijstjesnerd.) Nog steeds kan ik enthousiast worden van motiverende spreuken, al is het een hip influencer-fenomeen. Wat maakt ze zo aantrekkelijk? En waarom hebben ze een positief effect?

De kracht van taal

Als iemand zegt: ‘Een ezel stoot zich in ’t gemeen niet tweemaal aan dezelfde kei’, kijken we toch even gek op. Hoewel deze zin precies hetzelfde betekent als het spreekwoord dat we allemaal kennen, voelen we dat het niet lekker klinkt. Uit onderzoek blijkt dat rijm, herhaling en een parallelle zinsstructuur ervoor zorgen dat we uitspraken eerder voor waar aannemen. Motiverende quotes zitten vaak vol van dit soort stijlfiguren. ‘Everybody wants happiness, nobody wants pain, but you can’t have a rainbow without any rain’, bijvoorbeeld. Die stijlfiguren maken quotes dus niet alleen een stuk aantrekkelijker, maar ook geloofwaardiger.

Inspirerende clichés werken echt

Behaal je inderdaad sneller je doelen door het delen van een motiverende quote? Wetenschappers van het Georgia Institute of Technology hebben hier onderzoek naar gedaan. Bijna 700 deelnemers aan het onderzoek stelden persoonlijke doelen om een aantal kilo’s af te vallen. De afvallers hielden hun resultaten bij met de fitness-app MyFitnessPal en plaatsten berichten over hun voortgang op hun Twitter-accounts. De onderzoekers hebben gekeken naar de relatie tussen hun berichten op Twitter en hun eetdoelen. Heeft hun gedrag op sociale media invloed gehad op hun dieetresultaten?

Ja! Degenen die zich op Twitter vaker positief uitten (bijvoorbeeld door teksten als: ‘If you’re not failing you’re not trying hard enough. Try, fail, try, fail and repeat for success. #success’) behaalden vaker hun doelen dan degenen die dit niet deden. Ook degenen die een groter sociaal netwerk hadden en sterker georiënteerd waren op de toekomst, waren succesvoller.

Coaching

Uit dit onderzoek kunnen we concluderen dat positieve tweets in ieder geval helpen als je wilt afvallen. Maar hoe werkt dat dan precies? Waarom zijn motiverende quotes effectief?

Als iemand anders gelooft dat je kunt bereiken wat je wilt bereiken, zorgt dat inderdaad voor motivatie om harder te werken en je doel te behalen. Als je partner, goede vriend of coach overtuigd is dat je iets kunt doen, is de kans groot dat je het op den duur inderdaad kunt. Steun van je omgeving is dus een belangrijke succesfactor. Als je een inspirerende quote schrijft, zou dat kunnen werken volgens hetzelfde principe. Het is dan alleen geen coach die je advies geeft – impliciet coach je jezelf.

Dus toch maar naar de Xenos?

Geen fan van de plaatjes met motiverende teksten op sociale media? Troost je met de gedachte dat het wel effectief kan zijn voor degene die ze plaatst. En wil je zelf wat coronakilo’s kwijt? Spui dan vooral je positiviteit op Twitter; dat blijkt dus te werken. Of loop toch even naar de Xenos voor een theeglas met een inspirerende spreuk. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Bronnen

De Choudhury, M. et. al. (2017). “Computational Approaches Toward Integrating Quantified Self Sensing and Social Media.” Lees hier de abstract.

McGlone, M.S. en Tofighbakhsh, J. (2000). “Birds of a Feather Flock Conjointly (?): Rhyme as Reason in Aphorisms.” Lees hier de abstract.

Tagged , , , ,

About Kirsten

Kirsten | Kers | twentysomething | docent | classica | bookdragon | amateur-musicalactrice | schakelbrommerrijder | chocoladeliefhebber | Dungeons and Dragons-nerd | kattenmens | fan van lijstjes | controlfreak |
View all posts by Kirsten →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *